Tekst herwerkt op de AV 7 mei 2022 en de AV van 18 november 2023
Wij delen de missie en de visie van welzijnsschakels; artikel 24 van de Universele Rechten van de Mens: Je hebt het recht op vrije tijd en vakantie.
Onze Missie
De ideeën voor de missie van Stapje werden zorgzaam samengebracht door de leden van de AV tijdens de AV nov. 2023.
Stapje staat voor respect en zorg ten aanzien van haar leden/deelnemers. Stapje zet zich onbaatzuchtig in. Stapje werkt drempels weg opdat mensen met een te klein budget toch een plaats zouden vinden in de maatschappij en ook hun talenten zouden (her)ontdekken en vooral benutten; opdat zij hun leven zelf richting zouden geven.
STAPJE helpt om sterk in het leven te staan, zelfvertrouwen te ontwikkelen ieder volgens zijn eigen unieke karakter. Stapje verbindt er zich toe binnen zijn activiteiten en vakanties racisme actief tegen te gaan.
Stapje wil zijn missie waarmaken en dit starten met een deugddoende vakantie.
Onze visie
Stapje is een open organisatie; een welkom voor ieder zonder grens.
Stapje wil vakanties aanbieden en activiteiten, betaalbaar voor kleine budgetten, waarin ieder zijn talenten kan tonen en ontwikkelen, waarin empowering geen loos woord is.
Stapje wil een warme wereld creëren waarin sociale en culturele activiteiten interactie uitlokken en kinderen en volwassenen mekaar accepteren en waarderen, waarin inclusie vanzelfsprekend is.
Strategische doelstellingen SD) : Wat willen we bereiken.
Operationele doelstellingen (OD) : Hoe pakken we dit aan.
SD 1: Vakantie en activiteiten organiseren voor mensen die dapper rondkomen met een te klein budget.
OD 1.1 Jaarlijks organiseren we een vakantieaanbod van minstens 2 vakanties met minstens 4 overnachtingen. We bereiken minstens 100 verschillende personen met een armoede vakantiedrempel uit Vlaanderen of Brussel.
OD 1.2 Uitbreiding doelgroep met gespecialiseerde vrijwilligers
We bieden kleinere groepen de mogelijkheid om in samenwerking met stapje in de wereld de armoede-drempel naar vakantie te overwinnen. Dit kan enkel in de visie van Stapje in de wereld en conform de voorwaarden voor subsidiëring van Toerisme Vlaanderen. Bv voor gerechtskinderen, psychisch kwetsbare mensen enz…
OD 1.3 Na drie jaar bereiken we minstens 1/4de nieuwe deelnemers met een armoede vakantiedrempel. We streven ernaar dit quotum zelfs jaarlijks te bereiken.
OD 1.4 Tijdens de korte schoolvakanties organiseren we activiteiten, voor de doelgroep
OD 2.1. Zorgen voor goede fietsen voor de deelnemers:
Zorgen dat elke deelnemer aan de fietsvakantie met een eigen goede fiets huiswaarts kan.
OD 2.2 IT toegang verbeteren om de digitale kloof te dichten
Via social-ware kunnen programma’s op pc van actieve medewerkers vrij goedkoop geïnstalleerd worden
OD 2.3 Netwerk van de doelgroep versterken en verbreden
OD 2.4 Faciliteiten aan de doelgroep kenbaar maken
Vaak zijn er faciliteiten/voordelen waar men beroep kan op doen maar die niet gekend zijn door de doelgroep zoals korting individuele uitstap op vakantie via Rap op stap, korting vormingscursussen via Iedereen verdient vakantie, lessen Nederlands, Uitpas, vakantieparticipatie, gezinsbond, sociale woningbouw en huursubsidie, korting openbaar vervoer, enz.
OD 2.5 Dromen die we tijdens de vakanties capteren mee helpen realiseren. Vb. ik wil muziek-, sport - of computerles volgen. Zo krijgt de doelgroep echt de kans om mee te doen met de anderen en zich te vormen.
OD 3.1 Speels het Nederlands aanbrengen
OD 3.2 Nederlands netwerk verbreden
SD 4: Een samenhangend communicatiebeleid uitbouwen
OD 4.1 De website en de facebook pagina als extern communicatiemiddel
OD 4.2 De doelgroep en de vrijwilligers nemen deel aan het beleid
SD 5: Het vrijwilligersbeleid uitbouwen met een gerichte werving, het voorzien van een vrijwilligerswerk op maat
OD 5.1 Vrijwilligers uit de doelgroep
Nieuwe vrijwilligers uit de groep worden zoveel mogelijk uit de groep van deelnemers aan vakanties gerekruteerd en gecoacht. De kinderen die 15+ worden in onze gezinnen nodigen we uit om een monitorencursus te volgen en om daarna als monitor mee te gaan op de vakantie.
OD 5.2 De instrumenten en procedures voor een coherent vrijwilligersbeleid zijn intake, outtake en ontmoetingsmomenten
Volgende instrumenten en procedures voor een vrijwilligersbeleid worden gehanteerd:
OD 6.1 Jaarlijks wordt vorming ingericht
Uitnodiging: vrijwilligers worden via de website en facebook geïnformeerd over de vorming van het komende jaar.
Het is de bedoeling om de vorming te evalueren door de deelnemers.
OD 6.2 We moedigen jongeren aan en leiden ze naar animatorcursussen
We leiden jonge vrijwilligers toe naar een animator en hoofdanimator cursus. Stapje helpt hen via vakantie-participatie aan goedkope plaatsen, schiet zo nodig het geld voor en zoekt uit bij de stad of er nog een bijdrage komt en zo nodig komt Stapje tussen in de kost. Stagiairs kunnen op kamp mee. We schrijven ons elk jaar opnieuw in als een erkende stageplaats bij Cultuur Kadervorming.
SD 7: Het versterken van het netwerk, nuttig voor rekrutering, doorverwijzing en samenwerking.
OD 7.1 We doen een beroep op partners en inschrijforganisaties waaruit deelnemers/vrijwilligers geworven worden
We proberen deze inschrijforganisaties te motiveren om mee te werken met lokale vrijwilligers die de zorg geven voorafgaand en na de vakantie: helpen met het samenstellen van de bagage, vervoer tot aan de opstapplaats en terug naar huis.
OD 7.2 Een structurele samenwerking wordt verder uitgebouwd
OD 7.3 Specifieke bijeenkomsten met doelgroep en ontbijtorganisatie van laagdrempelige organisaties vb LDC en buurtwerkingen zijn belangrijke ontmoetingsmomenten met nieuwe mensen uit de doelgroep.
OD 7.4 Deelname aan overlegstructuren
We nemen deel aan relevante overlegstructuren.
Contact met het lerend netwerk wordt onderhouden door deelname aan externe vormingsmomenten en studiedagen.
SD 8: De taken en verantwoordelijkheden binnen de dagelijkse werking, en het werken met mensen en middelen, financiën en infrastructuur blijvend proberen te verbeteren en continuïteit verzekeren
OD 8.1 De IT van de organisatie wordt verbeterd en geactualiseerd.
Via social-ware kunnen programma’s op pc van actieve medewerkers vrij goedkoop geïnstalleerd worden.
OD 8.2 het materiaal
OD 8.3 ontvangsten en reserveopbouw
We streven ernaar om een redelijke reserve op te bouwen tot anderhalve keer de kost van een werkjaar. Zo hebben we voldoende geld om veilig het volgende jaarwerking te plannen en te realiseren en kunnen we onverwachte kosten dragen.
OD 8.4 tabel met beslissingen
In die beslissingstabel staan alle genomen beslissingen vb wie heeft recht op vrijwilligersvergoeding, hoe worden verplaatsingskosten geregeld enz... Om continuïteit te verzekeren bij het wisselen van bestuur of vrijwilligers is er een permanente bijwerking van de beslissingstabel na elke vergadering.
OD 8.5 Vademecum
Er is een vademecum dat regelmatig bijgewerkt wordt waarin de werkwijze binnen de organisatie beschreven is, bv. hoe organiseer je een moeder-kind vakantie.
SD 9: Een beleid van fundraising verder uitbouwen
OD 9.1 Goede contacten met banken en serviceclubs zijn belangrijk. Om de drie jaar kan een steunaanvraag vernieuwd worden. Dat volgen we op.
OD 9.2 Welzijnsschakels blijft een bevoorrechte partner.
OD 9.3 Andere bronnenlijsten houden we goed bij
OD1 Indien we sponsoring krijgen voor personeel kan een aanwerving gebeuren. De opzeg moet tijdig gebeuren.
OD 2 Voor de deelname van een betaald personeelslid aan door ‘stapje in de wereld’ georganiseerde vakanties, krijgt het personeelslid de nodige extra betaalde vakantiedagen.
OD 3 Mensen uit de doelgroep krijgen de voorrang bij gelijke kwalificatie.
OD 4 We zorgen dat we de wettelijke vermindering krijgen ook als we iemand aannemen die herstelt van een zware ziekte.
OD 5 Een duidelijke taakomschrijving opmaken en een functioneringsgesprek.